لوگو دکتر مسعود صدرالدینی
Search
Close this search box.
روش های درمان رفلاکس معده

بهترین روش های درمان رفلاکس معده

رفلاکس معده یا اسیدیته وضعیتی است که به دلیل برگشت یا برگشت محتویات اسیدی از معده به مری رخ می دهد. به آن اختلال رفلاکس معده به مری یا GERD نیز می گویند. علائم شایع ناشی از این بیماری عبارتند از سوزش سر دل یا احساس سوزش در قفسه سینه، حالت تهوع، استفراغ و جوش های ترش. اگر به درستی درمان نشود، می تواند آسیب قابل توجهی به مخاط ظریف پوشش داخلی مری وارد کند.در ادامه مطلب برای شما نکات مهمی در رابطه با بهترین روش های درمان رفلاکس معده ذکر شده است.

بهترین روش های درمان رفلاکس معده

چه تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی به رفلاکس معده کمک می کند؟

برای بسیاری از افراد، تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند به کاهش علائم رفلاکس معده کمک کند.

برای نوزادان:

• پس از شیر دادن – کودک خود را به مدت 30 دقیقه در وضعیت عمودی نگه دارید.

• در صورت تغذیه با شیشه – نوک سینه را پر از شیر نگه دارید. به این ترتیب کودک شما هوای زیادی را هنگام غذا خوردن نمی بلعد. نوک سینه های مختلف را امتحان کنید. یکی را پیدا کنید که به دهان کودک شما اجازه می دهد در حین شیر دادن به خوبی با نوک پستان ببندد.

• ممکن است افزودن غلات برنج به غذا برای برخی از نوزادان مفید باشد.

• در طول شیردهی با شیشه شیر یا شیردهی، کودک خود را چند بار آروغ بزنید – کودک شما ممکن است زمانی که با شکم پر آروغ می زند، بیشتر رفلاکس کند.

برای کودکان:

• مراقب مصرف غذای کودک خود باشید – غذاهای سرخ شده و چرب، نعناع فلفلی، شکلات، نوشیدنی های حاوی کافئین مانند نوشابه و چای، مرکبات و آب میوه ها را محدود کنید.

• در وعده های غذایی به کودک خود وعده های کوچک تری بدهید – اگر کودک شما گرسنه است، میان وعده های کوچک بین وعده های غذایی اضافه کنید. اجازه ندهید فرزندتان پرخوری کند. اجازه دهید فرزندتان به شما بگوید که چه زمانی گرسنه یا سیر است.

• اگر کودک شما اضافه وزن دارد – برای تعیین اهداف کاهش وزن با ارائه دهنده کودک خود تماس بگیرید.

• وعده عصرانه را زودتر، حداقل 3 ساعت قبل از خواب سرو کنید.

برای بزرگسالان:

• وزن سالم خود را حفظ کنید – اضافه وزن باعث ایجاد فشار به شکم شما میشود و معده شما را بالا می برد و در نتیجه باعث برگشت اسید به مری می شود.

• سیگار را ترک کنید – سیگار توانایی اسفنکتر تحتانی مری را برای عملکرد صحیح کاهش می دهد.

• سر تخت خود را بالا بیاورید – اگر هنگام خواب مرتباً دچار سوزش معده می شوید، بلوک های چوبی یا سیمانی را زیر پای تخت خود قرار دهید تا انتهای سر بین 6 تا 9 اینچ بلند شود. اگر نمی توانید تخت خود را بالا بیاورید، می توانید یک گوه بین تشک و فنر جعبه خود قرار دهید تا بدن خود را از کمر به بالا بالا ببرید.

• بعد از غذا دراز نکشید – حداقل سه ساعت پس از صرف غذا قبل از دراز کشیدن یا رفتن به رختخواب صبر کنید.

• غذا را به آرامی بخورید و کاملاً بجوید – کامل جویدن غذا کمک بسیاری به هضم غذا میکند و در نتیجه پیشگیری از رفلاکس معده میشود.

• از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث رفلاکس می شوند اجتناب کنید – محرک های رایج شامل غذاهای چرب یا سرخ شده، سس گوجه فرنگی، الکل، شکلات، نعناع، سیر، پیاز و کافئین است.

• از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید – لباس هایی که به دور کمر شما محکم می شوند به شکم و اسفنکتر تحتانی مری فشار وارد می کنند.

چگونه از رفلاکس معده خلاص شویم؟

قبل مصرف هر دارویی برای کنترل رفلاکس معده به مری، چند تغییر در سبک زندگی برای درمان رفلاکس معده را باید امتحان کنید. رفلاکس معده می تواند باعث گلودرد و گرفتگی صدا شود و ممکن است باعث ایجاد طعم بد در دهان شما بشود. هنگامی که رفلاکس، اسید و علائم مزمن ایجاد می کند، به عنوان اختلال ریفلاکس معده به مری یا GERD شناخته می شود. شایع ترین علامت GERD سوزش سر دل است که درد در قسمت بالای شکم و قفسه سینه است. اگر دوره‌های مکرر سوزش سر دل و یا سایر علائم رفلاکس اسید معده داشته‌اید، موارد زیر را برای درمان امتحان کنید:

1. کم و آهسته غذا بخورید

هنگامی که معده بسیار پر است، رفلاکس بیشتری به مری وجود دارد. اگر با برنامه شما مطابقت دارد، ممکن است بخواهید چیزی را امتحان کنید که گاهی اوقات “چریدن” نامیده می شود – خوردن وعده های غذایی کوچک بیشتر به جای سه وعده غذایی بزرگ در روز.

2. از مصرف برخی غذاها خودداری کنید

زمانی به افراد مبتلا به رفلاکس معده دستور داده شد که همه غذاها به جز بی مزه ترین غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنند. اما دیگر اینطور نیست. دکتر ولف می‌گوید: «ما از روزهایی که نمی‌توانستید چیزی بخورید، تکامل یافته‌ایم.

برخی از مواد غذایی هستند که بیشتر از مواد غذایی دیگر باعث ایجاد رفلاکس می شوند، از جمله نعناع، غذاهای چرب، غذاهای تند، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، قهوه، چای، شکلات و الکل. اگر هر یک از این غذاها را به طور منظم می خورید، سعی کنید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید آیا انجام این کار رفلاکس شما را کنترل می کند یا خیر و سپس سعی کنید آنها را یکی یکی دوباره اضافه کنید.

3. نوشابه های گازدار ننوشید

آنها باعث آروغ زدن شما می شوند که اسید را به مری می فرستد. به جای آب گازدار، آب صاف بنوشید.

4. بعد از غذا بیدار بمانید

هنگامی که ایستاده یا حتی نشسته اید، جاذبه به تنهایی به حفظ اسید در معده، جایی که به آن تعلق دارد، کمک می کند. سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا خوردن را تمام کنید. این بدان معناست که بعد از ناهار چرت نزنید و شام دیرهنگام یا میان‌وعده نیمه‌شب نخورید.

5. خیلی سریع حرکت نکنید

پس از صرف غذا تا چند ساعت از ورزش شدید خودداری کنید. قدم زدن بعد از خوردن غذا مفید است، اما یک تمرین سخت تر، به خصوص اگر شامل خم شدن باشد، می تواند اسید را به مری شما وارد کند.

6. روی شیب بخوابید

در حالت ایده آل، سر شما باید ۶ تا ۸ اینچ بالاتر از پاهایتان باشد. شما می توانید با استفاده از یک تکیه گاه فوم برای قسمت بالایی بدن خود استفاده کنید. سعی نکنید با چیدن بالش ها شیب ایجاد کنید. آنها پشتیبانی یکنواختی که شما نیاز دارید را ارائه نمی کنند.

7. در صورت توصیه وزن کم کنید

افزایش وزن، ساختار عضلانی را که از اسفنکتر تحتانی مری حمایت می کند، گسترش می دهد و فشاری را که اسفنکتر را بسته نگه می دارد، کاهش می دهد و باعث ایجاد رفلاکس و سوزش سر دل می شود.

8. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید

نیکوتین موجود در سیگار ممکن است اسفنکتر تحتانی مری را شل کند.

9. داروهای خود را بررسی کنید

برخی از داروها از جمله استروژن یائسگی، ضد افسردگی های و مسکن های ضد التهاب  می توانند اسفنکتر را شل کنند، در حالی که برخی دیگر  به ویژه بیس فسفونات ها مانند آلندرونات (فوساماکس)، ریزدرونات (آکتونل)، ایباندرونات (بونیوا) که برای افزایش تراکم استخوان مصرف می شوند و می تواند مری را تحریک کنند.

10.التهاب مزمن معده را درمان کنید

التهاب مزمن و با درجه پایین می تواند باعث به تشدید بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت نوع 2 و سایر شرایط کمک می کند. میتوانید نکات مهم را برای مبارزه و درمان با التهاب از متخصص گوارش دریافت کنید.

بهترین روش های درمانی رفلاکس معده

بیشتر بدانید: بهترین درمان معده درد

درمان های خانگی برای رفلاکس معده

درمان های خانگی طبیعی ارائه شده در زیر می تواند به درمان علائم این بیماری معده و جلوگیری از این عوارض کمک کند.

جوش شیرین: یک قاشق جوش شیرین یا بی کربنات سدیم می تواند برای تسکین سریع علائم رفلاکس اسید معده بسیار مفید باشد. جوش شیرین ماهیت قلیایی دارد. این پتانسیل را دارد که اسید معده را خنثی کند و از اثر خورنده آن بر روی مخاط معده و مری جلوگیری کند. نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب بریزید و مخلوط کنید. خوب هم بزنید و بنوشید. شما می توانید در صورت نیاز و در صورت نیاز از این دارو برای تسکین سریع علائم ریفلاکس اسید و اسیدیته بیش از حد استفاده کنید.

آلوئه ورا: آلوئه ورا پتانسیل تسکین احساس سوزش را دارد. می توان از آن نه تنها برای تسکین پوست بلکه برای احساس سوزش ناشی از اسیدیته یا ریفلاکس اسید نیز استفاده کرد. می تواند به کاهش التهاب مخاط معده و مری کمک کند. به تسکین سوزش سر دل و درد در ناحیه شکم کمک می کند. هنگامی که این اندام ها به دلیل ماهیت اسیدی شیره معده تحت تأثیر قرار می گیرند، یک اثر آرام بخش بر روی معده و مری ایجاد می کند.

موز: موز یکی از داروهای خانگی آسان برای درمان رفلاکس اسید است. سوزش سر دل و جوش های ترش را ظرف 10 تا 15 دقیقه پس از مصرف تسکین می دهد. حاوی خواص ضد اسید طبیعی است که به عنوان یک بافر در برابر ترشحات اسیدی معده عمل می کند. همچنین از برگشت اسید جلوگیری می کند و از ورود غذای معده به مری جلوگیری می کند.

اگر این مراحل مؤثر نبودند یا اگر درد شدید یا مشکل در بلع دارید، برای رد سایر علل به بهترین فوق تخصص گوارش در تهران مراجعه کنید. همچنین ممکن است برای کنترل رفلاکس معده حتی زمانی که به دنبال تغییر سبک زندگی هستید به دارو نیاز داشته باشید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 19 =